2. oktober 2009

enda mere viss-vass…

Kom på det jeg egntlig hadde tenkt å skrive forrige gang, bare litt betrakninger av bikkjene.

Bilde 049

Når vekkeklokka ringer eller Barfi syns det er på tide å stå opp så kommer hun bort til senga mi dytter hode borti meg. Enten får jeg stå opp ellers så får jeg klø henne! Vina er en skikkelig B-bikkje og har det ikke travelt med å stå opp, men ofte hører jeg halen hennes slå der borte i senga hennes. Hun vil jo også bli ønsket god morgen, men det er værsågod jeg som skal komme til henne der hun ligger og ikke omvendt. Hun har nemlig ingen planer om å stå opp før PE gjør det.

Barfi vil ut, så jeg setter henne i band og så går jeg og gjør mitt morgenstell. Det som jeg syns er litt snodig er at det virker som om Barfi blir sittende der på trappa helt til jeg kommer ut. Så først når jeg har satt på henne kobbelet og skal gå med henne opp til postkassa på dagens første lille  luftetur så går hun ut på plenen for å tisse. Sånn tror  jeg det har vært hele tiden, men jeg var selvfølgelig mye raskere med å komme meg ut da hun var lita. Vina gidder ikke lenger å være med oss så hun ligger fortsatt i senga når vi går. Og så er hun som regel på plass i vinduet i trappa når vi er tilbake.

Bilde 213

Vina setter seg rett ned der hun går når hun skal legge sine kabler, mens Barfi går et godt stykke ut til siden, viss forholdene tillater det og fyker rundt i ring noen ganger før hun setter seg ned. Så det er lett å forstå hva hun skal.

Barfi elsker å ligge ute i hagen. Hun kan ligge der i timesvis uten at vi merker noe til henne. Men hun har dessverre en tendens tilå si ifra når det går noen på veien, eller katten til naboen er ute og lufter seg. Dette hører jo Vina som ofte ligger inne og hjelper til med å bjeffe hun også. men på ettermiddagen så vil gjerne Vina også ut i hagen. Joda hun liker seg ute hun også, men ikke så mye som Barfi. jeg tror de vet at nå nærmer det seg tida for at PE kommer hjem, en eller annen gang mellon 16 og 18. Og med han så kommer det en tørrfisk eller grisehale så da er de i ekstase og utålmodige begge to. Er det rart gubben er populær… Barfi tar sin bit og springer litt unna og tar gjerne og leker litt med den først.

Bilde 158

Vi har som sagt ikke vært så flinke til å trene , men en ting som jeg syns Barfi er veldig flink på, det er å vente på lov til å gå ut døra fra grisehuset.  Vina er jo som sagt treig så først må vi jo vente på at hun skla komme seg ut døra og så venter barfi fortsatt på at jeg skal si “Værsågod Barfi “ jeg må til og med ha med navnet før hun går :-)

 

Som jeg håper revejakthistorien beskriver, ikke så godt kanskje for den var veldig kort, men Vina er ikke noen jakthund derimot en vakthund. her som vi bor er det en del jorder rundt oss som igjen er omkranset av skau på noen av kantene. Og Vina  regner en god del av jordene som “sitt” område. At det er en del større en det jeg ønsker er en annen sak. men når det går bikkjer på veien så kan Vina springe opp til veien for å fortelle hvem som er sjef, men så fort de har forsvunnet inn i skauen eller  har passert postkassa så er hun ferdig og tusler hjemover veldifg fornøyd med seg selv. Likeledes er det sånn at når hun har “fulgt” rev elle rådyr over jordet inn i skauen så kommer hun hjem igjen. Barfi derimot er en FL! Hun syns ikke jobben er gjort når bikkja på veien har passert postkassa, hun vil jo leke så går bikkja videre så følger Barfi etter. Og jeg har en mistanke om at det samme kan gjelde rådyra. Men en gang da Vina sto i band og Barfi var løs og det var bikkje på veien, så stoppet Barfi opp på halveien, Vina kom jo ikke etter? Det samme skjedde da hun merket at Vina var ferdig med å jage rådyre vekk fra jordet. Men jeg ser nok for meg en framtid for Barfi i band eller inngjerdt hage.  Jada planene for gjerdet er nesten klare, må bare få gjort noe med det…

Neste fredag håper jeg å få se Gry innom en snartur hos oss. Jeg gleder meg masse til det. Det blir veldig spennede å se hvordag Bafi kommer til å reagere. eeeeh jeg må kanskje tenke på å få huset presentabelt først – oooopss- å filler’n. Jaja det blir nok som det pleier er jeg redd Gry, håper du ikke har noen allergier?

Bilde 227 Høsten er her ingen tvil om det. Mye fint vær har det også vært, men værmeldingen sier at det kanskje er en god ide å skifte til vinerdekk…

Bilde 223 Bilde 209

Disse holder ut selv uten en dråpe vann på lang tid, takk til natteduggen som holder liv i dem :-)

Ønsker dere alle en GOD HELG

10 kommentarer:

  1. huff her var det visst mye skrivefeil. Jeg skrev dette like før jeg dro på jobb og måtte bare dra uten tid til korrekturlesing og redigering.

    SvarSlett
  2. Dette var fint å lese, Tove. Barfi er jo bare flinke jenta. Hun er like glad og leken som Charlie. Vina er seg selv lik. En vakthund! Så forskjellige hunder du har fått.

    Så fine bilder du har tatt av dem. Nå er du blitt proff på dette også. Flotte pelser på dem begge. Tyder på de er en del ute. Ikke som Charlie. Nå som det er kaldt om kvelden må jeg ha teppe med meg når jeg skal ut å røyke. Men Charlie maser på å komme inn. Skikkelig pyse han.

    Så moro Gry får tid til et lite stopp hos deg. Håper det blir litt bilder fra det.

    SvarSlett
  3. Jeg ELSKER disse historiene dine Tove!!! Gøy å høre om forskjellene på Vina og Barfi, også ler jeg godt av at PE er så populær hos Vina. Han er virkelig mannen i hennes liv:o) Ikke rart du ville ha en hund til;o) Jeg husker forresten at jeg var imponert over selskapsblæra til Barfi, hun var veldig sjelden tissetrengt, men når det først skjedde, ja da var det ikke småtteri som kom strømmende:o)

    Gry er slett ikke allergisk for noen ting, unntatt hjem som ser ut som utstillingskataloger og der je gikke tør å sette meg ned i tilfelle jeg har en flekk på buksa... Ikke stress med huset for min del, bruk nå heller tiden på å fortelle Barfi at "tante" Gry kommer;o) Gleder meg veldig, veldig Tove!!!

    SvarSlett
  4. Jeg la ikke merke til en eneste skrivefeil, men når du sier det, må jeg vel gå igjennom skribleriet ditt en gang til ;o)

    Jeg syns du skriver så levende om bikkjer og mann, at jeg koser meg glugg ihjæl, rett og slett.

    ps. det der med kabel-legging har vel ikke vært tatt opp i bloggene tidligere? Tror Barfi er typisk lapp der også. Veldig praktisk. Men, jeg kommer ofte i ett dlemma når vi går i tettbygde strøk, skal jeg plukke opp eller ikke. Iblant blir kabler lagt gjennom gjerder og slik... og alltid på ett nærmest utilgjengelig sted.

    SvarSlett
  5. Barfi sitter jo oppå en halmball! Nå ble jeg imponert over jenta gitt, jeg trodde ikke hun likte det så godt?!

    Også glemte jeg å kommentere hvor nydelige blomster du har enda. Så fint det er Tove!

    SvarSlett
  6. hehe, kabler er viktig veit du... Mico var sånn at han skulle legge dem oppå en stubbe eller tue eller i oppoverbakke ;-)

    Barfi likte seg nok ikke så veldig godt oppå den halmballen, men hun gjør jo som matmor sier. Og matmor skal ta bilde. Og ballene skulle bare ligge ute en dag så hun måtte.

    Men her en dag så sprang Vina oppå ballene og da klatret Barfi opp dit også helt av seg selv :-)

    SvarSlett
  7. Herlig å høre om hverdagslig viss-vass.
    Vina minner meg om Leia når det gjelder sovevaner. Leia er mer våken når hun er våken, hun er alltid klar for hopp og sprett men når hun sover så SOVER hun. Nesten umulig å få henne opp og ut om morgenen, hun vil helst ligge i senga si lengst mulig. Når hun legger seg for natta krøller hun seg sammen i senga si og slik ligger hun om morgenen også, tror ikke hun beveger seg i løpet av natta og så snorker hun.
    Maila har et mer avslappet forhold til ting som skjer på dagen, på natta sover hun litt i senga og litt på gulvet alt etter temperaturen, og ca. en halvtime etter leggetid står hun opp og drikker vann, kan nesten ta tida fra vi legger oss. Hun er først opp om morgenen mens Leia ligger å sover.
    Det med kablene ja, Maila skal lengst mulig ut i grøfta men da setter hun seg ned og blir ferdig. Leia tar utrolig laaang tid før hun finner en plass som passer, det er lukting og snusing i evigheter.

    Barfi på høyballen, den var fin og så hoppet hun opp helt av seg selv?

    For noen flotte blomster, det ser grønt og sommerlig ut hos dere ennå.

    SvarSlett
  8. Vi flyttet en del griser inn på en mindre del av bingen i dag, sånn at PE skulle få reparere et drikkekar i fred, og da var selvfølgelig bikkjene med ;-) Vina gjorde selvfølgelig jobben sin, men Barfi var ganske flink hun også :-)Så det var SÅ enkelt å flytte frisene :-)

    SvarSlett
  9. Tove, han er ganske flink han PE også,da. Husk det ;o)

    SvarSlett
  10. Ja PE er god å ha :-)
    men han skal verken omtales eller vises bilder av i følge han selv. oops jeg synder visst litt der...

    SvarSlett