1. august 2009

MIMRETUR

Biltur/mimretur

Mens Barfi koste seg i lag med Gry og Milli, så var PE og jeg på tur. Mimretur tror jeg det er rett å kalle det. Været var ikke mye å skryte av, utrolig skiftenede med sol i det ene øyeblikket og regn i det neste. Dessverre langt i mellom øyeblikkene med sol. Bilder ble det ikke så mange av og enda færre gode bilder. Ikke så lett å få fram utsikten når det meste er gjemt i tåke eller skyer ;-)

Vi tuslet av gårde oppover i Valdres og over Filefjell. For å komme oss over til Sogn. I Lærdal ( eller rettere sagt: på vei til Lærdal) ble vi møtt av en stor overraskelse! Den smale svingete veien var ”borte”! Det var jo reine autostadaen nedover dalen. Selvfølgelig med hjelp av mange tuneller. Et minus med dette var at da fikk vi ikke sett hvordan det sto til på hjemme hos Terje. Men det er jo ikke tvil om at det er veldig behagelig å kjøre på nye veier da. Dalen har vi kjørt så mange ganger før, at om vi gikk glipp av både stavkirke og gjel var det i grunnen helt ok denne gang. Etter en kort fergetur og enda flere tuneller kom vi fram til dagens mål Leikanger. Kanskje ikke perla i Sogn, for det er vel Aurland eller er det Underdal, Erna? men ikke så langt unna ;-) Her har PE og jeg bodd i 6 år og har veldig mange gode minner herfra. At det er veldig mye som forandrer seg i løpet av 20 år er helt sikkert! Kan du skjønne det?? Mange nye tuneller som jeg allerede har nevnt, utbygging både her og der osv., men det storslåtte naturen og de flotte menneskene der, ja de finnes fortsatt :-)

IMG_0618

Vi bodde på den lille grønne flekken midt i på den fremste eggen.

IMG_0614

Man kan jo lure på hvorfor noen er så dumme at de flytter fra et sted med denne utsikten og naturen rundt seg... Feios heter stedet du ser nede ved fjorden.

IMG_0638

Utsikten fra tomta vår, der vi skal bygge hytte når vi blir pensjonister og har vunnet i Lotto :-)

Dagen etter kjørte vi til Hella, tok ferga over til Vangsnes, med Fritjof den frøkne. Jeg har aldri skjønt hvorfor den står der, men keiser Wilhelm syns vel den var fin... Videre over Vikafjellet. Her har vi ikke kjørt så mange ganger tidligere fant vi ut.

IMG_0665

Gjennom en tunell til Gudvangen. Her er det stort sett høye og bratte fjellsider, souvernirbutikk og ei fergekai. Ferga er det vel stort sett turister som benytter, alle andre bruker tunellene. Det gjorde vi også etter en kort stopp på kaia. Da kommer man til Underdal. Her har jeg ikke vært etter at tunellene åpnet så det var både litt spennende og på tide. Og ikke minst fikk jeg se geiter :-) Vel bare på avstand da. + denne.

IMG_0683

Vi fant ut at dagen gikk så fort at vi fikk ikke tid til å besøke deg Erna :*( Men en liten tur ned i sentrum, det måtte vi jo ta. Jammen er kirken der liten, den ser nesten ut som ei dukkestue utenifra. Vi gikk ikke inn. Tilbake opp dalen, gjennom tunellen til Flåm.

Også her måtte vi nøye oss med å se opp på Vikesland. Skulle så gjerne ha kjørt oppom og hilst på verdens herligste mennesker som det er så altfor lenge siden jeg har sett. Vikesland forbindes av flere som ”det året det var så bratt” Men jeg tror det gjør noe med dem som bor der og verdens flotteste utsikt, ja det har de.

IMG_0701

Flekken langt oppi lia her er Vikesland. Ikke lett å finne flate jorder her, men flott utsikt, herlige folk og geiter og så blir man sprek av å bo her.

Vi nøyde oss med en svingom oppom SJH isteden. Internatbygget så idet minste ut som det gjorde før i tida ;-) Ellers så er det mye som har skjedd der etter at vi gikk der.

Så var det å ta fatt på stigningene og svingene. Vi skulle kjøre over fjellet til Lærdal. Bare for å ha sagt det med en gang, vi kjørte feil vei. Alle blir fasinert av å ha kjørt i gjennom dette månelandskapet

IMG_0722

IMG_0725

for så komme til denne åpenbaringen av en utsikt.

IMG_0709

IMG_0702

Aurlandsvangen og Flåm

Men som sagt vi kjørte motsatt vei, men vi har jo vært her noen ganger før også. Nå gjorde vi det meningsløse, vi kjørte tilbake tilbake gjennom tunellen for å komme tilbake til Aurland igjen. Vi ville nemlig kjøre over fjellet, men vi hadde også bestemt oss for at vi skulle kjøre Aurland-Hol. Så derfor ble det sånn. Ikke rart dagen går fort. Så var det å kjøre oppover dalen, opp Låvisberget med denne praktfulle utsikten

IMG_0728 

og så opp til Østerbø, der de fleste som skal gå ned Aurlandsdalen starter. Vi skulle bare overnatte. Men vi fant ut at vi fikk komme tilbake snart og gå turen igjen vi også.

Neste dag skulle vi hjem. Men selvfølgelig ikke raskeste vei, neida vi kjørte innom Geilo. Her trodde jeg det var et ganske stort sted og ble noe skuffet over utvalget av butikker. Det var jo umulig å finne en fin gave til Milli der? Men overnattinssteder så det ut til å være rikelig av der. Det hadde ikke vi bruk for. Vi kjørte videre i retning av Numedalen. Hurra jeg skulle få se igjen min kjære Lågen :-) Men denne gangen skulle vi ikke til Hedrum, vi tok av i Hvittingfoss og kjørte i retning Tjøme. Vi skulle jo prøve å overtale Barfi til å bli med oss hjem til Maura. Vi unngikk faktisk Nesbyen begge veier Nøve. Og så jeg som hadde tenkt meg en tur innom Kreativ.

Som du ser så var det ikke bare Barfi som koste seg noen dager. Været ødela en del, men ellers så mimret vi oss godt gjennom mange kjente steder. Det er så godt å komme tilbake til Sogn, vi føler oss så hjemme der. Det eneste vi ikke savner derfra er veiene. konklusjonen etter denne turen er at vi må snart dra tilbake og da skal vi ha bedre tid og stoppe opp og besøke flere kjentfolk. det gleder vi oss til :-)

Flere bilder

IMG_0684

 

IMG_0692

 

IMG_0676

IMG_0704

 

IMG_0735

14 kommentarer:

  1. Greit Tove, du kommer igjen når jeg er hjemme ;o)

    For ett fantastisk flott land vi har! Når vi er på tur, sier jeg ofte; her skulle vi bodd... (nesten) alle steder har noe.
    Koser meg med bildene dine. Syns den norske naturen gjør seg i gråvær og tåkedotter også!

    Snakker Tove sogning,tru???

    SvarSlett
  2. For en tur du har hatt. Masse fin norsk natur. Fjell og daler på sitt beste. Da skal det jo være litt tåke også.

    Koser meg med masse fine bilder. Må se dem om igjen.

    SvarSlett
  3. Så herlig at det ble en mimretur på deg og PE Tove. Veldig gøy å se bilder av stedene som har betydd mye for deg! Imponerende å drive gård langt oppi lia der, vi har jo kjørt noen ganger på Vestlandet, og lurer alltid på hvordan dere får det til. Jeg hadde vært livredd for å sende Ola ut med traktoren. Hadde dere "Alpetraktor"?

    Flotte bilder av flott natur Tove, dette var gøy å lese/se:o)

    De hadde da et utmerket utvalg av gaver til Milli på Geilo, beinet er en höjdare, som stadig nytes på verandaen.

    Hils masse til Barfi og Vina!

    SvarSlett
  4. Sørgelig dårlig på sogning Nøve. Venninna mi prøvde å lære meg å si "ein blau trau i ein grau naul", eller noe sånt. Hun bare ristet oppgitt på hodet. Men det som var ille var at stedet vi bodde på heter det samme som PE til etternavn, men det uttales jo ikke sånn. Jeg har ikke sjangs til å si dette riktig og jeg hadde et stort problem/ var flau når jeg skulle fortelle lokalbefolkningen hvor jeg bodde. Men jeg greier fint å si "øye løge" da :-)Men det er stor forskjell på hva som sies i Aurland, Lærdal, Sogndal og Leikanger (systrond)

    SvarSlett
  5. Gry: både i Leikanger og på Vikesland (der jeg jobbet som praktikant) hadde vi/de vanlig traktor. men mange brukte sånn som du tenker på, husker ikke hva de heter, de har to seter i traktorhuset. Men vi brukte to-hjuling til å slå grass med.

    SvarSlett
  6. så jeg hadde fått hilsen i gjesteboka, Vina hadde jo bursdag i går!!! Bra matmor til søster husker på det i det minste ;-) Gratulerer med dagen i går Tyra

    SvarSlett
  7. Så mange flotte bilder! Sier som Nøve, vi bor i et vakkert land!!
    Koselig med sånne bilturer.
    Ha en fin uke!!

    SvarSlett
  8. Vi hadde 11 års jubileum (så få som kunne kommer når det var 10...)i sommer :) da var det 11 år siden vi gikk ut, så det er 13 år siden jeg begynte der nede. Virker som en halv evighet siden..

    SvarSlett
  9. Foe en tur - dette må ha vært en kjempe-opplevelse for dere begge. Herlig med sånne mimreturer....

    Dere slutter aldri å imponere meg, dere bloggere....!!!;-)))

    Og gi Vina en gratulasjons-nuss fra meg!! Ho er en herlig dame!!!!

    SvarSlett
  10. Vel overstått ferie :-) Det er så kjekt å få lov til å være med alle sammen på tur via bildeminner her på bloggene.

    Jammen har vi et flott land å bo og feriere i :-)Mange steder en har lyst til å besøke etterhvert.

    Har dere vært i Fjærland foressten? Nydelig liten bygd med isbreer, bremuseum og mye mer. Vel verdt et besøk og to: http://www.fjaerland.org/index.php

    Er halvt Fjærlending, så jeg er vel ikke helt objektiv der nei, hehe

    God søndag! :-)

    SvarSlett
  11. Så flott natur!!! Jeg har en forkjærlighet for fjell, tror vi er natur-elskere hele blogg-gjengen.

    Tenk at du flytta fra den utsikten Tove;o)

    SvarSlett
  12. Bloggetreff i Aurlandsdalen i september???

    SvarSlett
  13. Ja det hadde vært noe Nøve :-) men ikke før nete år for min del.

    SvarSlett
  14. Irén: Ja Fjærland er ei vakker bygd, har vært der både før og etter tunellene.
    Så paddeflatt melleom de høye fjella.

    SvarSlett