10. oktober 2008

Navn

Jeg har fortsatt ingen bilder av de svarte nøstene. Dessuten så er det vel først om 1-2 uker de virkelig blir nydelige. Da kommer de til å se ut som noen svarte teddybamser. Gleder meg til å hilse på dem :-) Laila skriver noen ord og legger ut bilder av valpenes utvikling. Så jeg henviser til det så lenge. Ta en titt her For øyeblikket så er jeg mest opptatt av navnet. Har lyst til å bruke et samisk hundenavn. Fikk en gang en oversikt over det av en same. Det var dessverre ikke så mange aktuelle navn å velge mellom. Så valget har falt et navn som betyt svart hund - og det er det jo ingen tvil om at denne er :-) Problemet mitt er at i følge denne listen så skrives det Chappe, men jeg har sett at mange andre skriver og sier at det skal skrives Cahppe. Hva er riktig? Og hvordan uttales det? I følge min informant så skal det være slik: Tjahpe en annen sier Tsjæhppe. Tror det blir Kjappe jeg. Kommer sikkert aldri til å treffe på noen som kan samisk...

3 kommentarer:

  1. Hei Tove

    Blir det "Kjappe"? Nå er det vel ikke lenge til du skal se på valpen? Jeg gikk inn på linken som lå i bloggen din. HERRE MIN HATT så utrolig nydelige!!!!!!!! Du må jo være helt dårlig nå:o)?!

    Gry

    SvarSlett
  2. Hei Gry

    Ja det blir Caphhe :-) Jeg har fått oppklaring i hvordan det skrives. Og uttalen blir nok mitt østlanske Kjappe. Så kan jo folk tro det betyr kjappen ;-)

    Nå i helgen blir det en tur i "nabolaget" ditt, men neste helg, ja da blir det tur til Biristrand. Gleder meg!!

    Har begynt å undersøke muligheten for valpekurs. Syns kurset til Oslo Hundskole virket veldig lovende, så vi melder oss nok på der snart.
    Tove

    SvarSlett
  3. Kjappe holder i massevis. Kult navn! Nå i helgen skal vi på fjellet (til nabolaget til Nøve og Nalle, mulighetene for et stevnemøte mellom de to ser svært lovende ut;o)

    Jeg er spent på kurset til Oslo Hundeskole, på telefonen sier han at de forsterker positiv adfert, men samtidig er grensesettende, høres ut som det vi trenger. Milli er så "mild" i forhold til Kaisa at jeg famler veldig med å sette grenser for henne. Er redd for å få en "kuet" hund (Kaisa var rimelig beinhard, men var veldig lydig). Jeg tror Milli skjønner at jeg er litt ute og kjører, og utnytter seg naturlig nok av det. Det blir kjempebra med kurs.

    God tur nedover til Vestfold, håper dere tar en tur innom en gang (leker litt med tanken på et slags hundetreff). Vi følger med på bloggen deres.

    Ha en god helg Tove. Hils Vina.

    Gry

    SvarSlett