26. mai 2024

Den store fossen

 Hjemturen

Vi fortsatte hjemreisen ved å kjøre over Hardangerbrua

Den er nå ganske så imponerende, der den krysser Eidfjorden og er 1380 m lang, offisielt åpnet i 2013

Man kan jo lure på om man kommer seg videre, når alt man ser er en bratt vegg

Vi var på vei opp Måbødalen. Det så ut til at gamlevegen var stengt på grunn av ras, så syklistene har sannsynligvis problemer. Vi kjørte inni alle tunnelene, de er jammen meg ganske imponerende de og.
Og så ble det selvfølgelig stopp ved den store fossen. Jeg mener jeg lærte at Vøringsfossen er Norges største, da jeg gikk på skolen, men det er jo helt feil, med sine 182 m, 145 m loddrett fall.

Vi har sette fossen tidligere, så nå var det jo nesten brua over fossen som var det mest spennende

Det er litt av et byggverk, men overraskende lite skummelt/ekkelt å gå på.

Det var laget til utallige utsiktsplasser

Og jeg benyttet selvfølgelig de fleste


Men det var ikke så lett å få bilde av hele fossen

Den øverste delen av fossen med gamlebrua, er jo den fineste synes jeg.
Jeg er egentlig like fascinert av dette. Hvordan elva har gravd seg ned og laget en svær canyon 

Det er jo ikke bare en foss som stuper ned i dalen. Og med knallfint vær så var det en fin regnbue der nede
Etter å ha sett på det meste fortsatte vi over fjellet til Geilo, ned Hallingdalen og hjem til Romerike.
Ok, vi har jo "fosser" i Maura og ;) Bare litt mindre imponerende. Denne har det fine navnet: Purkhølet. Ikke spør meg hvor det kommer fra.

Avalsjøen
Kanskje ikke så rart fossene våre er av det snille slaget. Det er ikke så mange steile fjellsider å stupe ned fra på Romeriksåsen. 


Et siste bilde fra mini-ferien vår. Vi stoppet på turen vestover for å ta en cache ved Borlo bygdetun





4 kommentarer:

  1. Jeg har vært to ganger ved Vøringsfossen, like imponerende hver gang. Gangbrua kom etter at vi var der sist, men jeg tror ikke jeg drister meg til å prøve den hvis jeg havner i de trakter en gang til. Høydeskrekken tar nok knekken på meg, og jeg har ikke lyst til å bli "sittende fast" utpå der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er et imponerende sted og så lett tilgjengelig. Nå følte jeg mye mer "sug i maven" på utsiktsplassene enn ute på brua.

      Slett
  2. Det er utrolig mye leven i en liten foss også.
    Dere hadde iallefall en fin tur og fikk sett mye fint :) -Nøve

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er mye lyd i vann som renner

      Slett