21. mai 2023

Stolpejakt i ravinene

 

Lillian  hadde tenkt seg en tur for å finne stolper i ravinene ved Gardermoen og inviterte meg med på tur, noe jeg selvfølgelig takket ja til. Med så mye sol og varmegrader som det har vært i det siste så var det ikke rart at det var stor forskjell fra min forrige tur hit. Nå var det grønt og fint. Selv om dagen begynte med tåke i Maura så hadde sola jaget den bort innen vi dro på tur. Det var som en god norsk sommerdag med sol fra skyfri himmel og over 20 grader. 

Da er det helt greit at det meste av turen går i skyggen av vårgrønne trær.

Jeg tok ikke så mange bilder, det er kul umulig å få fram hvordan disse ravinene er. Men jeg blir altså fasinert av hvor bratte og djupe de er. Romerikssletta er neimen ikke så flat og slett alle steder, der den har fått unnslippe bulldoserne og planeringen. Samtidig så er det lett å forstå at det har vært mye planering på Romerike.

Badenymfene satte stor pris på elva som var rant forbi. 

Det er helt obligatorisk med en tur bort til minnelunden og vrakrestene.

Gravplassen var fylt av et teppe med hvitveis.

Minnelunden til de de døde i flystyrten etter Operation Doomsday

Det kommer stadig en påminnelse om at disse ravinene ligger bare noen 100-metere fra enden av flystripa på Norges hovedflyplass.

Både hegg og hvitveis sto i fullt flor denne dagen.

Vi var ikke aleine om å gå denne turen så rasteplassen her nede ved elva var opptatt.

Det er ikke det enkleste terrenget å gå i, så det er best å følge stiene.

Hulvei, minner fra gammel tid.

Dette gir kanskje et lite inntrykk av bratta. Selv på tørt føre så er det greit å ha et tau å holde i. Det er mange som har fått erfare hvor vanskelig det er å holde seg på beina her når det er sleipt føre. Denne gangen gikk vi nedover. Jeg har gått denne lia oppover en gang og husker det var slitsomt. Joda vi måtte selvfølgelig gå oppover lia på den andre sida og det var slitsomt det og. Jeg syns jeg hadde greid meg bra fram til den lia skulle forseres.

Etter at turen og alle stolpene nede i ravinene var gjennomført fortsatte vi en kort tur rundt hotellene for å plukke med oss stolpene som var satt ut der. Beina mine begynte å merke turen så jeg ba om å få ta en liten pause her på krakken utenfor flysamlingen 

Det ble til slutt en tur på ca 8 km

Da har jeg  hvert fall fått fullført et stolpekart i år. 

Tusen takk for en koselig tur, Lillian. En del mere bakketrening nå så er jeg klar for flere :)




2 kommentarer:

  1. Takk for en utrolig hyggelig dag, så trivelig at du ville være med meg på tur. Virkelig imponert jeg over formen din. Det var veldig godt å sette seg noen minutter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk det samme. Vi var jo knallheldige med været :) Stolpen ved minnelunden er tydeligvis registrert den også :)

      Slett