21. november 2021

Cachetur på grensa mellom Nes og Sør-Odal. Eievarden og Garsjøberget.

 Det har vært mye jobbing og lite turgåing i det siste. På tirsdag var det på høy tid å komme seg av sted igjen. Siden det har vært enda mindre med caching i det siste så ville jeg på en cachetur. Jeg peilet meg ut en runde i nærheten av Funnefoss. 


Jeg parkerte ved Seterstøa stasjon før jeg krysset veien og fant stistart. Det viste seg at Ti-på-topp også hadde en av turene sine her. 

Hmmm, et lite forvarsel?
Uansett så er det morsomt med slike skilt.

Enda mer skeptisk til hva som ventet meg ;)
Joda det var en del oppover, men ikke noe stort problem. I hvert fall ikke når det stadig var stopp for å lete og logge cacher. 

Et par-tre steder var det også litt utsikt. Her var det god utsikt ned på Glomma og Funnefoss.

Dette var målet på turen. Eievarden. Ikke så mye å skryte av verken toppen eller varden. Men det var laget til med sitteplass og utsikten var jo ganske bra. Det var bare litt over 1 km opp hit.

Men det  var heldigvis sti videre sånn at det ble en litt lengre runde ut av det. Terrenget var fint å gå i med variasjon av opp- og nedoverbakke og ganske flatt, slik som her. 

Og mye åpen fin furuskau. Turen var på ca 6 km og 16 cacher som var enkle og finne fordelt utover hele turen.

Denne turen tok ikke så lang tid så jeg bestemte meg for å ta en ekstra tur. Jeg hadde peilet meg ut et enkelt mål med 3 cacher som altfor få har logget. Så da var det  bare å kjøre opp mot Finnholt. Den veien har vi kjørt noen ganger før for å cache. Men nå skulle jeg altså ikke drive med bilcaching, selv om det fortsatt er 5 cacher igjen langs denne veien, jeg skulle selvfølgelig gå.

Også her begynte det med en lang oppoverbakke, men resten av turen var grei å gå og plutselig var jeg framme ved


Etter at cachen var funnet og signert var det bare å komme seg opp på toppen av tårnet.

Litt uvant at det er bygget i betong.

Og der var jeg på toppen. Det var sikkert innbilning, men det kjentes ut som det svaiet litt i vinden.

Utsikten var stor. Her så man langt til alle kanter.

Grankledde åser så lang man kan se. Hele godseier Stangs rike eller "Måru så måru" sitt rike. 

Etter å ha sett litt på utsikten så måtte selvfølgelig hytta inspiseres.

Det fristet nesten å tenne opp i ovnen

og så bli her ei natt.

Men jeg nøyde meg med å ta meg en liten matpause. 
Lese litt i hytteboka. Der var det samlet litt historie. Bl.a etterlysning etter en kikkert som tyskerne hadde tatt i en razzia under krigen. 


Måtte nesten ta en sefie.

Så var det å komme seg ned igjen og tilbake til bilen. Det var bare 1,6 km en vei.

Det ble ikke så mange kilometere tilbakelagt, været var skyet, men ganske mildt, så jeg hadde altfor mye klær på meg. Alt i alt logget jeg 22 cacher og det er lenge siden jeg har logget såpass mange på en dag tror jeg. Nå har jeg logget 390 cacher, inkludert lab-runder, så langt i år, så da må jeg vel i hvert fall logge ti til før året er omme.

2 kommentarer:

  1. Vet du, jeg kjenner det i magen bare av å se på bildet ned trappa! Fyttegrisen, du er tøff! Artig skilt på tårnet også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ganske høyt, men veldig trygt og greit å gå opp og ned der. Det skiltet må nok være noen år, fikk liksom ikke alt til å stemme lenger :)

      Slett