15. oktober 2017

Hemsedal - Veslehødn og Kjerringkjeften

Dag 3
Ny dag, nye muligheter.

Vi våknet til en dag der sola skinte fra knallblå himmel. Det passet bra for vi skulle på tur til Hemsedal.

Et velkjent syn, men nå skulle vi ikke bare se dette fra veien.

Det var godt å kunne gå med Barfi løs på tur til Likkistefjell, men her i Hemsedal har de tydeligvis særdeles lang bandtvangperiode, så det var bare å finne fram band og sele igjen. Siden turen dagen før var ganske lang skulle vi gå en "snill" tur denne dagen.

Nåja, snill og snill, det som møtte oss var en veldig bratt bakke, spør du meg.

Den bratte bakken var heldigvis ikke så lang og så fort den var tilbakelagt så var det et enkelt og fint turterreng som møtte oss. Storehødn ruver godt i det fjerne og ønsker oss vel ikke akkurat velkommen. Ser heller ut som den sier "stopp, ikke prøv å bestige meg"
 Veslehødn og Kjerringkjeften ser litt enklere ut å bestige.

Vi valgte å gå langs vannet og logget cachen som lå i enden av det.

Været var fantastisk og vi tok oss ei pause her ved foten av Storehødn.
Før vi fortsatte mot Veslehødn. Plutselig hadde vi flott utsikt over Hemsedal.
 Det ser litt mer mulig ut å komme seg opp på Storehødn fra denne kanten, men bare litt. Jeg tror låra mine hadde streiket om jeg hadde prøvd meg på en tur opp dit denne dagen. Men neste år... Det ser helt klart ut som en spennende og fin tur.
Men Veslehødn 1300 moh. var et perfekt turmål denne dagen. Og for en utsikt! Den flate dalen og fjella rundt. Skogshorn lengst til høyre
 Man kan se både det ene og det andre herfra.

Selv om det er fint turterreng så er det slettes ikke alle steder som er like lette å gå. Det var stupbratt på den ene siden.
 Den korteste veien er ikke alltid aktuell så etter litt fram og tilbake fant vi veien videre til Kjerringkjeften.
Den måtte selvfølgelig besøkes.

Wow! For et fascinerende sted. Helt normalt terreng på den ene siden for så plutselig se rett ned så fort du er oppe i kjeften. Det er umulig å få fram hvor langt ned og bratt det er på et bilde.

Barfi og jeg måtte selvfølgelig sjekke ut dette litt nærmere fra en annen kant også. Det er ingen hemmelighet at jeg syns sånne steder er spennende.

For litt siden var vi på toppen der, men vi satte oss ikke til på kanten slik de to turistene vi møtte for litt siden, gjorde.
Det er jo ikke rart det blir en foss når elva plutselig faller utover kanten her.

Fin utsikt overalt

Vi tok oss en god pause her også, i den "normale" delen av kjeften ;)

Cachen som ligger innunder fjellsiden ble logget
før det var på tide å gå videre.

Først til toppen av Hydnefossen
Er ikke så lett å se selve kjeften fra denne vinkelen, men den er altså en del av toppen over hodet på Nøve.
Dagens 3. og siste cache ble funnet og logget
Et lite stryk før elva Hydne faller utfor kanten.

Det var godt og varmt  i sola, ullgenseren som lå i sekken ble ikke brukt denne dagen. men i skyggen lå det is, det var tross alt kuldegrader om natta. og dagen etter var det snø på Veslehødn. snakk om flaks med været :)
Et fascinerende sted som jeg gjerne besøker igjen.
Ja, så var den bratte bakken ved parkeringsplassen da, den måtte forseres nedover også. Det gikk og vi var ved bilen for en gangs skyld i god tid før det ble mørkt.
Ok, jeg skal ta tilbake alt jeg har sagt om kratt og dårlig turterreng i Hemsedal. Det hjelper tydeligvis å komme seg litt høyere opp og finne stier å gå på. Jeg tar gjerne en ny tur til Hemsedal også, jeg.
Etter en flott tur på 7 km så passet det å avslutte helgen med middag på kina'n i Hemsedal. Innbakt banan smakte veldig godt :)

Så var det på tide å sette kursen tilbake til Romerike igjen. Og med det er nok årets tursesong over for meg tror jeg. Det blir vel kanskje noen turer rundt her for å få ryddet opp litt i cachejungelen, men det blir noe helt annet.

Tusen takk for nok en fantastisk helg og turer, Nøve! Jeg gleder meg allerede til neste mulighet.