3. juli 2017

Favorittpoeng til glede og besvær



Et lite jubileum eller milepæl er nådd. I følge Project-gc, som jeg har et lite oppsummerings-bilde av her på høyre siden, i hvert fall når ting virker, så har vi nå mottatt 400 favorittpoeng. Hurra! Tusen takk til dere som har spandert disse blå hjertene/sløyfene til oss. Selv om 400 ikke er så mange i forhold til hva andre har på statistikken sin så syns jeg det er en bra samling jeg med tanke på hvilke cacher, antall og ikke minst hvordan de er plassert som igjen gir få besøk. Vi er heldige som har gavmilde geocachere i vårt område. Ingen tvil om at det er moro å stas når noen mener at cachen vi har lagt ut fortjener et favoritt-poeng. Sammen med logg så gir det lyst til å legge ut flere cacher. Sånn som logger som dette: "hahahaha ja her smilte vi godt alle 4 !! Nei makan hvor mye gøy man finner på sin cache vei 😁😁👍👍ohhhh yes her blir det lagt igjen fvorittpoeng‼️‼️‼️🐾🐾"  Da har jeg oppnådd det jeg ønsket :) Men plasseringen av denne fører neppe med seg så mange besøk.

Nå er det vel PE som fortjener mesteparten av æren for disse FP'ne. Det er stort sett han som står bak utformingen, mens vi kan dele på ideene og arbeidet med å få de utplassert. Vel, jeg tror jeg tar mesteparten av æren for de to siste punktene, så da kan vi vel si at vi kan dele på æren da ;) Nå stopper plasseringen av cachene våre en del av ideene for nye cacher. Det er for eksempel ikke så veldig fristende å bære 5 kg gråstein oppover en veldig lang motbakke. Det får holde med den ene turen. Og andre store, tunge  installasjoner må bare ligge i nærheten av en vei, sånn er det bare med den saken. Den cachen som for øyeblikket har flest FP ligger på et stusselig sted, men i og med at den ble plassert ut som en adventscache så må den nødvendigvis ligge i nærheten av en vei og være lett tilgjengelig vinterstid. Egentlig bør den arkiveres, men så er dette med at det er lagt ned en del arbeid i denne boksen, så det sitter litt langt inne det og. Selv om det stort sett ikke er noen som besøker den lenger. Jaja vi får se. Den har i hvert fall fått en del skryt for selve boksen. Cachebeskrivelsen som jeg syns er fin ;) er nok altfor lang og oppfinnsom til at andre er enig i det. Jeg håper at denne cachen kan overta, den ligger i tillegg nær et ganske så fint sted og da begynner det å nærme seg det som er en fin cache i mitt hode.

Samtidig som favorittpoeng er til glede så er de også bekymring. Jeg har stadig dårlig samvittighet fordi jeg ikke deler ut favorittpoeng. Veldig mange av CO'ne  som holder til i "mitt cacheområde" er av den oppfinnsomme og kreative sorten. Derfor er det jo så mange kreative, artige, morsomme, fine cacher og flotte cacheplasseringer som fortjener et blått hjerte. MEN min beholdning av favorittpoeng er stort sett bunnskrapt. Ja for PT er ikke min greie, jeg orker stort sett ikke å begynne på dem en gang. Nei jeg velger meg heller ut cacher som ser spennende ut, enten pga mange FP, beskrivelse eller aller mest logger fra tidligere finnere. Eller jeg finner meg en fin tur der det ligger en cache eller tre. Så veldig mange av cachene jeg logger fortjener egentlig favorittpoeng. Men hva gjør man når "alle cachene" burde fått FP? Jo, da må man bare stramme inn kriteriene for utdeling av disse blå hjertene. En annen ting er at hva man syns er kreativt endrer seg med årene. Den første gangen jeg logget en cache som var gjemt i ei fuglekasse så var det en soleklar FP-cache. Nå er det jo så vanlig med slike cacher at jeg leer jo ikke på øyelokket en gang. Ikke noe galt med fuglekasse-cacher. Jeg syns de er et perfekt skalkeskjul. Beskytter boksen godt og er i tillegg mugglervennelig, men det holder ikke lenger til et FP.

Men det er ikke så mye ekstra som skal til for å gi den det lille ekstra :) Men som sagt, jeg må bare stramme inn på hvilke cacher som får FP. Så derfor har jeg bestemt meg for at det holder ikke at det er en kreativ og vakker cache hvis den har fått en stusselig plassering. Ok, noen ganger så er den så fin at den bare må få et blått hjerte uansett. Men som oftest så blir det ikke noe FP fra meg hvis cachen er plassert på en søplete parkeringsplass eller stusselig industrifelt. En enkel boks som ligger på et idyllisk sted langt oppå åsen og som har fått meg ut på en fin tur får derimot et soleklart FP. Ja for det er jo dette som gir meg de beste geocache-opplevelsene. Tusen takk til dere som viser vei til slike steder og turer. Men til dere som legger ned arbeid i å finne på og lage til så mange kreative, morsomme og fine cacher, men med en litt stusselig plassering: Unnskyld! Dere har selvfølgelig fortjent et FP, men jeg har dessverre ikke noen på lager :( Trøsten får være at dere får rikelig av FP fra andre cachere, så får heller jeg være en av de få som besøker og gir FP til cachene som fortjener både besøk og hjerte, men ligger litt for langt unna allfarvei til at de noen gang blir en FP-vinner. Jeg har greid å samle opp noen poeng i det siste, ja jeg måtte bare logge noen av alle trailene som ligger rundt her. Så nå er jeg klar for en tur-sommer med utdeling av FP igjen :)

Jeg setter nå kursen mot fjellet og skal forhåpentligvis få logget en cache som kun har hatt et besøk på de årene den har vært aktiv.

Det er jo uansett det som er det fine med geocaching, dette mangfoldet av cacher og så mange forskjellig interesser blant de som holder på med denne leken :) Tusen takk til alle som legger ut alle disse cachene, sånn at vi kan velge og vrake hvilke vi vil prøve å finne.


God sommer!


2 kommentarer:

  1. Grattis med 400 FP! Det er superbra, og det er så moro å få disse sløyfene/hjertene :)
    Nei, det er ikke lett å dele ut FP. Jeg er helt enig med deg, kriteriene endrer seg etterhvert som man blir mer erfaren. Nå er jo jeg veldig glad i trailer, og siden en trail sjelden får mer enn 1-2 FP'er, så har jeg en god beholdning FP på lager. Men jeg forstår frustrasjonen din, og har faktisk hørt om folk som har gått tilbake på cacher de tidligere har gitt FP for å ta tilbake FP'en og dele ut til nye. Altså, jeg likte fuglekasser før og ga den cachen et FP, men nå liker jeg de ikke, så da kan jeg ta tilbake for å gi til den fine boksen på fjellet. Uhørt, spør du meg, og jeg tror ikke det er veldig utbredt, men det skjer.

    SvarSlett
  2. Jammen fikk Tassen Linselus lurt seg med her også 😂😂😂

    SvarSlett