21. desember 2016

adventstid

Det går sakte, men det går framover både med striking og juleforberedelser.
Det er nå moroa eller arbeidet med denne begynner.

 Adventskalenderen påstår at det kun er 3 dager igjen!!??? Vel i år er jeg ikke i nærheten av å være ajour med juleforberedelsen. Samtidig så har jeg et ganske avslappet forhold til det. Jul blir det, okke som. Ja i hvert fall nesten da. Det skal i hvert fall ikke så mye til. Et pyntet juletre i stua, noen nisser og juleblomster her og der og lukta av ribbe og vekk med olabuksa noen timer, ja da er det jul :) Vi har et veldig avslappet forhold til det med julegaver også, så jeg slipper altfor mye mas med å kjøpe gaver. Kjøper litt til ungene (ok de kan kanskje ikke kalles unger lenger) og det er det.
 
Ja og så hører julekort med. Jeg er en av dem som forsatt sender julekort, ok jeg jukser litt og sender en del julebrev også. Og ikke minst så syns jeg det er moro å motta julekort/-brev.  Julekortene er den siste kontakten med noen av mine gamle venner, og da setter jeg ekstra stor pris på å motta et livstegn og litt oppdatering en gang i året.  Selvfølgelig var jeg for seint ute med dette også. Men på søndag tok jeg meg sammen og fikk skrevet kortene og ordnet med julebrevet. Samtidig som jeg så på den siste episode med Lars Monsen. Nå er ikke jeg noen stor Lars Monsen fan, men syns det er artig å se på denne serien.
 
Håndballjentene og adventstid hører sammen. Det er jo ikke så rart det blir gjort lite i huset, for dette må jeg selvfølgelig ha med meg. Og jammen meg greide de ikke å bli EM-mestere i år og. Det er alltid moroå se på  en spennende kamp som ender med seier :)

 Det er sørgelig lite vinter og julesnø hos oss. Og i dag forsvant resten av det lille rimlaget som har vært.
Fordelen med snømangel er jo at da kan man gå hvor man vil. Så da dro vi likegodt av sted på cachetur, Barfi og jeg. Det var kommet noen nye cacher i "nabo-laget" Et sted jeg ikke har gått på flere år. Beveren okkuperte Hæra med demningen sin og dermed ble det så gjørmete i en del av stien at det ble håpløst å gå forbid her. Men nå tenkte jeg at kuldegradene kanskje hadde gjort det slik at det gikk an å komme fram. Og det stemte :)
 

Rondanestien gikk langs Hæra men den er også oppgitt i dette området pga beveren og dermed så er det ikke noe vedlikehodl av stien.
 

1. utfordring, Kom vi oss over elva? Brua var litt tvilsom, men den holdt selv om vi trampet over. Glatt var den også og litt på skeive, slettes ikke trygt å gå over her selv om jeg tviler på at trollet bodde under der.
2. utfordring. Det er en bratt bakke på turen og det var litt glatt i tillegg.
3. utfordring. Holke! Det var veldig glatt. Cachene lå langs ei lysløype og der hadde folk gått en del og hele løypetraseen var bare is.
 
4. utfordring Den ene cachen var en enkel (i følge co) multi. Da var det greit å kunne bruke det tynne rimlaget som tavle. Vel, jeg bommet litt på noe av oppgaveløsningen og fant ikke cachen. Ser nå hva jeg gjorde feil, så da får vi vel ta en ny tur en gang.

Spretten tar livet med ro og finner stadig nye liggeplasser. Dette er en av dem.
 
Det var tendenser til panikk på mandag. Da skulle jeg nemlig endelig se meg ut et ribbestykke på butikken, hadde jeg tenkt. Eeeeeh det var visst ikke så enkelt? At de ikke hadde det jeg ønsket var jeg forberedt på, men at de ikke hadde det 2. alternativet, nei det var jeg ikke klar for! Durte av sted til neste butikk og der var det enda dårligere med ribbestykker. Da begynte det å surre tanker som at jeg nettopp hadde hørt, at det ikke var sikkert alle fikk norsk ribbe i år. Hjelp! Ribbe MÅ vi ha! Ellers blir det ikke jul! Det ble en ny tur på butikken tirsdag, da stakk jeg turen innom den 3. butikken og gikk rett til frysedisken, der lå det stykket jeg ville ha :) Men jeg lurer virkelig på hva Gilde driver med? Det finnes jo snart ikke Gildeprodukter i butikkene lenger??
 

Nisselandsbyen har fått ny plass og løsning i år. Det fungerer dette også. Ja i hvert fall om jeg får byttet ut det grelle, skarpe hvite lyset med noe som er mer varmt og gult, som det som er øverst.

 
Denne julen skal jeg ha mye fri. Det skal bli godt. Jeg har en enkel jobb. Sitte i en skranke og si hei og farvel til den ene kunden etter den andre. Men jammen meg viser det seg at dette kan være slitsomt nok. Det tar på å smile og vær høflig dagen lang, konsentrert for å unngå å gjøre feil, aldri ha tid til å sitte ned å ha ordentlig matpause og ikke minst stå opp veldig tidlig altfor ofte. Jeg tror jeg rett og slett snart er for gammel til denne jobben. Men nå har jeg bare 8 arbeidstimer igjen og så skal jeg ha fri 2 uker. Det skal jeg nyte, så det blir nok ikke så mye stress de siste dagene med juleforberedelser heller. Jeg skal bare ditt og datt og kanskje det og ja det må jeg også huske ;)
 
Men hva er det som skjer på TV'n nå før jul? Jeg syns det virker som om alle tv-kanalene har tjuvstartet på jula i år? De faste julefilmene som Love actually og komedien Den spanske flue de pleier jo å bli sendt 1 eller 2 dager før jul eller i romjulen, men i år er disse og flere andre faste julefilmer allerede blitt sendt. Merkelig.


 






8 kommentarer:

  1. Åh, den genseren ser deilig ut! Er den så tykk og myk som den ser ut som på bildet?
    For foreldre er unger alltid unger :)
    Jeg fikk dessverre ikke med meg så mange håndballkamper i år som jeg vil ha med meg, men når kampen begynner kl. 2045 og jeg skal tidlig opp, så klarer jeg bare ikke. Men jeg fikk med meg de viktigste, og det ble litt vel spennende i finalen, altså. Men hurra for jentene! :D
    Monsen på villspor er artig, det kommer en ny sesong hvor han skal ha med seg broren sin og en kompis.
    Ser ut som brodder hadde vært fint å ha på den turen, ekkelt å gå når det blir så glatt. Her nede er det ikke behov for brodder for tiden, her er det høststorm nå.
    Så fin nisselandsbyen ble i år også!
    Kos deg med ferie, det skal jeg gjøre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja, jeg tror jeg bør investere i brodder. Problemer er å finne noen som passer til de klumpete skoene jeg pleier å gå med. Kjøpte et par for noen år siden, men de funket ikke.
      Genseren blir nok både tjukk og varm. Er redd den kan bli litt stikkete også, men jeg må jo ha noe under så det går nok bra.

      Slett
  2. De må starte tidlig med julefilmene sine, så de rekker reprise i romjula :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja du sier noe ;) Men de tenker ikke på en forvirret stakkar som begynner å tro en har blingset på kalenderen. Nå har de jo til og med begynt å sende årskavalkadene!

      Slett
  3. Det blir visst jul hos dere også, Tove!
    Heldig med langfri, det fortjener du. Kos deg med dine ☺️

    SvarSlett
  4. God jul til dere alle sammen. Håper på et aktivt 2017 med mange koselige oppdateringer fra hverdagslivet deres. Det er så trivelig å følge med. Ikke minst med flotte bilder og små kommentarer. Ha et riktig godt nytt år!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! :) Jeg skal bl.a. kose meg med å prøve noen av advents-mystery'ne dine :)

      Slett