26. september 2011

Agility på Bergset

Alle foto: Tina Skofsrud Henriksen.
På søndag så arrangerte Hamar og omegn hundeklubb, klubbmesterskap og bronsemerkeprøve. Og som ”naboklubb” så ble også vi i EHK invitert til å delta. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å ikke delta. På tide å gjøre noe fornuftig hjemme kanskje... Sport på tv’n var det jo og ;-) Vel, nå viste det seg at jeg ikke gikk glipp av så mye når det gjaldt sport'n... Det endte med at jeg dro oppover. Med Tina og Marianne som skulle delta med hver sin islandshund og bronsemerkedommeren som viste seg å være Berit, ja så måtte jeg jo bare dra. Med Vina så blei det jo hele 3 islandshunder. Nesten så de var den dominerende rasen denne dagen  ;-) Jeg har egentlig bestemt meg for å pensjonere Vina nå, men nå måtte hun som sagt få lov til å være med. Hun er ikke spesielt fornøyd når jeg drar avsted på trening uten henne. Barfi var selvfølgelig også med. Det er jo god trening.


Det var veldig morsomt å se at Ann Kristin og Knotten endelig fikk vist fram det de kan. De er jo såååå flinke, bare Knotten har fokuset på rett sted istedenfor å grave nesa ned i bakken ;-) Og med rett fokus blei det seier! Gratulerer! 

Og Wilja som ikke engang har giddet å hoppe over første hinder på de stevnene jeg har sett henne i aksjon. Nå gikk det jo som en drøm! Dette blir moro Marianne! Det er bare å melde dere på stevnet på Kløfta. Vel – det å ikke komme seg over vippa, vet vi alt om. Men det kommer. Dessuten er det ikke vippe i hopp J 
Og så Tina og Frøya som greide bronsemerket med glans. Det er ikke noe å si på farta heller der. Vippepasseringen kan vi vel kalle en flying-start :-) Tar nok ikke lang tid før den er bittelitt roligere og sikrere den og. Du har egentlig ikke tid til å ta treningspause nå Tina ;-)

Og så var det mange andre flinke som deltok. Både nybegynnere og ”proffe” Syns det er så moro å se på. Jeg får inspirasjon av å se hva alle andre får til. Kanskje en dag....

Vina og jeg tuslet oss igjennom på typisk Vina/Tove vis. Ikke noen feil så vidt jeg husker. Ja tidsfeil teller vi ikke i våre hoder. Husk vi er pensjonister med dårlig kondis ;-)

Barfi stiller jeg derimot litt større krav til. Jeg lever jo i håpet om at hun skal bruke litt av farta jeg vet hun har. Vel, den blei visst lagt igjen hjemme i går og. Men du skulle sett vippepasseringen. Uppps, er dette vippe?? Tror jeg Barfi tenkte da hun kom litt over midten og fant ut at den vippet. Hun hadde nemlig god fart. Men blir redd når hun merket at den vippa og hoppet av. Kun 5 cm før feltet. Ragnar er en snill dommer, men ikke blind. Så der fikk vi en feltfeil. Neste hinder var pølsa. Det pleier jo ikke å være noe problem, men vi var på trening for noen uker siden og da var pølsa veldig tung. Det har som kjent kommet en del regn.... Og da nektet hun plutselig å gå igjennom den. Igjen og igjen. Og vi har sliti med dette etterpå. Det hadde jeg glemt og tok det som en selvfølge at Barfi sprang rett igjennom den. Det gjorde hun altså ikke! :-( Hun gikk rundt og litt til som jeg ikke sier høyt. Vi hadde som sagt en snill dommer, og så lenge han ikke ”så” det, så gjorde jo ikke jeg det heller ;-) Barfi gikk heldigvis igjennom når vi tok ”den sammen” Så vi kom oss igjennom agility’n med 1 feltfeil og 1 vegring.  Tidsfeil teller ikke Barfi og jeg heller ;-)



Så var det bronsemerkeprøven. Skulle jeg prøve eller skulle jeg ikke? Vina har tatt bronsemerket, så hun var ikke aktuell.  Barfi har aldri prøvd seg på dette, men hun har tross alt greid sølvmerket. Så det ville være ganske flaut å ikke greie bronsemerke :-/ Og ja, jeg var veldig i tvil om vi i det hele tatt kom til å greie det? Bordet har vi nemlig ikke trent på, bortsett fra litt i mellomhøyde. Og så var jeg veldig skeptisk til vippa, nå som Barfi hadde ”bomma” på den for litt siden. Ja og så var det pølsa da. Men den gikk hun jo i gjennom på andre forsøk, så den var jeg ikke sååå bekymret for.  Men det var det bordet da... Samtidig så var det jo god trening og det trenger vi. Og det å støtte HOHK meddeltakeravgiften er jo også en god sak. Så joda, vi stilte opp vi. Vi tok en liten treningsøkt ved hjelp av benken. Å få Barfi til å hoppe opp på benken er jo nesten som å hoppe på bordet, ikke sant? Ikke noe problem med benken i hvert fall. I bronsemerket har vi god tid så jeg stresset ikke med farta denne gang. Og ikke var det lagt noen feller. Så vi tok det passe pent og rolig. Så var det bordet? Ja hva med det? Er det noe problem da??? Barfi hoppet fint opp hun som om dette var helt dagligdags og hadde det ikke noe travelt med å komme seg ned heller. Jippi! Nå kan vi det og J Nest siste hinder var vippa. Nå husket hun hvilket hinder det var og tok det slik hun pleier. Men det viktigste var at hun gikk over. Nå var jo som sagt ikke tida noe tema. Så JA vi greide bronsemerke. Enkelt og greit, ikke noen problemer J
Så var det åpen hopp. Vi skulle selvfølgelig være med på den også. Nok en vanlig runde med Vina. Barfi og jeg gjorde denne gangen ingen feil og vi kom faktisk på 2. plass! Det er jeg fornøyd med. Jeg liker slike stevner som ikke er så nøye på standardtid jeg!!!  Det burde vært mange flere av dem ;-)



 Tusen takk til Tina Skofsrud Henriksen som jeg har lånt alle bildene av. Veldig greit med bilder og ikke film, da kan vi jo leke at det gikk fort med Vina og Barfi også :-)


4 kommentarer:

  1. Så flinke dere er!!!!
    Herlige bilder!! Agility er jo så gøy !!
    Nå gleder vi oss til Odin blir gammel nok her i huset. Men har vært med på en del treninger da..

    SvarSlett
  2. Herlig, Tove! Grattis!! Blir jo nesten inspirert her jeg...hehe...

    SvarSlett
  3. Tror ikke jeg har sett Vina le før?! Men det gjør ho faktisk i det siste hinderet ;-)
    Flinker, er dere!

    SvarSlett
  4. De er så flinke! vert reint inspirert her eg sitt :) flotte bilete! og ja, det ser iallefall ut som det gjekk fort!!

    SvarSlett