4. november 2010

Trening- klubbkonkurranse 03.nov.

EHK arrangerte klubbkonkurranse i agility. I tillegg til oss i EHK var klubbene Nannestad og Hamar også invitert. Fra Hamar hadde både Tina med Yrja og Marianne med Engla meldt seg på. Og med Vina så blei jo det TRE islendinger det :-) Dessverre blei Marianne sjuk så hun og Engla var ikke der. Men Tina og Geir var på plass. Dessverre Tina med en veldig vond fot. Men sporty stilte hun opp likevel. Er redd det ikke var så lurt med tanke på lørdagen. Men det var veldig koselig at de var der.

Dette var snakk om en veldig uhøytidlig konkurranse. Ment for å ha det moro og samtidig konkurransetrening. Jeg meldte Barfi på i ag-nybegynnerklasse. Der er det en veldig enkel bane uten vippe og slalom. Altså ingen ting å grue seg til. Men hva hjelper det? Jeg blir helt lammet av nervøsitet uansett. Og bedre ble det jo ikke når jeg vet hvordan det gikk på siste trening. Nesten så jeg ikke bør kjøre bil oppover.

Først var det vanlig ag for klasse 1 og 2/3. Og tro det eller ei, mens jeg sto og så på dem så forsvant nervøsiteten. Tusen takk Tina og Geir, jeg tror det var dere som fikk meg til å glemme å være nervøs :-) Så var det altså vår tur. Hjeeelp. Det viste seg at heller ikke hjulet var med. Og selvfølgelig ikke bord og mur, de bruker vi aldri i EHK. Banen var helt enkel rett fram i en S-form. Tok en vending, det var alt tror jeg. Men så var det altså det å gjennomføre banen da… Vi fikk tilbud om å gå på lavere høyde, så jeg startet med Barfi på mellomhøyde. Håpet at hun da ville hoppe i vei. Og i tillegg så var det 5 vegringer og ikke 3 som er vanlig. Spesialregler for at det skal være enkelt for oss nybegynnere å delta.

Jeg har jo allerede glemt halvparten før jeg er i mål, så jeg må ta et stort forbehold om at dette blir riktig. Men sånn tror jeg det var at det gikk med oss: Av med halsbandet og så være klar til start. Gjett hvem som ikke hadde noen planer om å hoppe over 1. hopp?? Hjelp, hvordan skal dette gå? Heldigvis så dømmes det ikke vegring før vi har krysset startstreken. Etter en del overtalelser så kom vi oss over. Tror pølsa og neste hopp gikk ganske bra. Mønet også. Men så var det nøling over neste hopp. Bommen gikk veeeeeldig treigt. Ville ikke inn i den dumme blå tunellen med bøy nei. Men så våknet frøkna. De siste hoppene og røret gikk riktig så bra og med mye bedre tempo. Det var et lengdehopp et sted også, men husker ikke hvor det var. Det var kun 13-14 hinder.

Så var det åpen hopp. Altså uten felthindre og nybegynnere i samme klasse og bane som de proffe. Slalomen var fjernet her også, med tanke på oss nybegynnere. Og hjulet var heller ikke med. Men det var vanvittig mange hopp! En forholdsvis enkel bane dette også. En del svinger og litt lureri på slutten. Her hadde jeg meldt på både Barfi og Vina. Barfi fordi jeg hadde lyst til å se hvordan hun ”ligger an” og det samme med Vina. Var veldig spent på om det stemmer det jeg mener jeg har sett i det siste at farten til Vina har bedret seg. Vina er jeg trygg på, hun disker ikke, men hun har jo begynt å rive så mye i det siste, så jeg var litt usikker på hvordan det kom til å gå likevel. Jeg valgte å briefe enklest mulig og likt på begge to. På Vina har jeg jo måttet gå mest mulig yttersvinger fordi det virker som at det er viktig at jeg er i bevegelse hele tiden. Men jeg syns det har blitt mindre viktig i det siste. På Barfi er det også litt sånn at hun stopper hvis jeg kommer foran og må vente. Så jeg valgte å briefe rett fram hele tiden og ga blaffen i om det ble innersvinger eller yttersvinger. Føler meg litt dum der jeg går mine egne veier, mens alle de andre briefer i flokk og følge fordi de gjør det som er ”riktig”. Men det er jo viktig å gjøre det rette for min hund, og med deres fart så er det jo ikke noe problem med yttersvinger. Bortsett fra at den dårlige kondisen min ikke liker så lange baner da :-/ Siden det gikk så dårlig med Barfi på det første løpet så flyttet jeg henne ned i Mellom. Juks, men det tok jeg ikke så tungt.

Vina var først ut av mine to. Som ventet så gikk det strålende. Tror vi kun fikk et riv. Det er et riv for mye, men mye bedre enn fryktet. Sånn passe fart og det går greit at jeg kommer litt foran henne også. Jeg syns hun var flink jeg :-))

Så var det Barfi. Hjelp, fikk jeg henne over første hindret nå da tru?? Ikke vet jeg hva som hadde skjedd, men nå føyk hun av gårde over 1. hopp, og det andre, kosta igjennom tunellen som lå i bøy før jeg fikk sukk for meg og over neste hopp lengde?. Men så ble det litt kluss. Burde kanskje tatt innersving der som alle andre gjorde. Jeg måtte i hvert fall hente henne inn for å få henne over rette hopphinderet. Husker ikke helt om jeg likevel greide å følge den planlagte briefingen. Vi kom oss i hvert fall godt i gang igjen. Men etter neste tunell, husker ikke om det var fordi det blei en vegring der eller at det gikk veldig fort, så kom jeg på feil side og fikk en veldig lang yttersving og på feil side. Det var ikke så ille, men problemet var at dermed så mista jeg retningen på de siste hopphindrene. Jeg var nemlig klar til å sende Barfi i mål, da jeg kom på at, oi vi skal vel over det hoppet der borte først??!! Stakkars Barfi stoppet jo opp og så rart på meg og måtte overtales til å fortsette. Så da ble det 3 vegringer og resultat disk.

Selv om det var ganske enkle baner for alle så blei det mye disking. Barfi kom på 2. plass i nybegynner mellom. Vina tror jeg kom på 5. plass i åpen hopp mellom. Som vanlig den siste av de som ikke disket, tror jeg, Barfi også. Barfi disket som sagt i åpen hopp, men det var et løp jeg var kjempefornøyd med. Og da mener jeg at jeg var kjempefornøyd med at Barfi hadde god flyt og fart. Det var ikke hennes feil at jeg rotet det til så innmari og fikk på henne i hvert fall to av vegringene.

Litt tidligere i dag så satte jeg opp slalom i hagen. Vina gikk DEN flotte slalom’n! Nesten så jeg var skuffet over at hun ikke fikk vist det i kveld. Men det var nok like greit for der hadde det neppe gått like bra. Jeg tror kanskje at jeg skal avblåse pensjonist tilværelsen hennes. Det var i hvert fall veldig artig å være med igjen :-)

Geir tok og filmet i kveld. Håper at de blir lagt ut på FB sånn at jeg får se hvordan vi egentlig gikk. Får nok et annet syn da ja. Jeg var kjempe imponert over Tina og Yrja. Gleder meg til å se dere igjen neste år Tina.

6 kommentarer:

  1. Konklusjonen for vår del, er at det er MYE å jobbe med, men det er stort håp om forbedringer. I hvert fall for bikkjene, litt mer usikker på hjernen og kondisen min. Men det var jo ikke verst å huske 16 av 18 hindre da ;-)

    Det var nok litt uvandt for Barfi med så mange folk og hunder rundt/ i nærheten av banen, men Barfi viste ingen tendenser til å ville stikke ut av banen. Det er veldig deilig :-) Vina kjefter som vanlig på alle helt fram til startstreken, da er alt rundt banen glemt.

    SvarSlett
  2. Spennende lesing Tove, er spent på å se filmene, de sier som regel mer en tusen ord!

    SvarSlett
  3. ..og er skrekkelig avslørende.

    Kom på at jeg har skrevet briefing litt for mye, FØRING var selvfølgelig det rette ordet, eller planlagt føring.

    SvarSlett
  4. Nå har jeg sett filmen. Ikke uventet så stemmer ikke min beskrivelse helt...

    SvarSlett
  5. Gratulerer med gjennomført konkuranse - og med begge jentene :-)

    Jeg gleder meg til å få nettet mer på plass for å kunne se filmene, og så fint for pensjonisten at hun får en mulighet til ;-)

    PS. Dere som var og skulle vært med i går..... Det er et stevne i oppvarmet ridehall i TBG distriktet på våren - hint hint

    SvarSlett
  6. Huff, nå har jeg sett på filmen i ro og mak, hjelpe meg som Barfi og jeg plundra på ag! men de siste 5 hindrene gikk bra ;-) I hopp syns jeg Barfi var riktig så bra, men her ødela JEG alt :-S

    SvarSlett