22. august 2010

SPESIALEN

På høy tid å legge seg, men nå har jeg nettopp kommet hjem etter å ha vært på Limaspillet og da tar det litt tid å roe seg. Limaspillet er en opplevelse, magisk, flott og vakkert. Om årets utgave var bedre enn forrige gang er jeg ikke så sikker på, men flott var det :-)

Dette har vært en lang dag og begynnelsen ble nesten litt flau. Jeg hadde planlagt et par overraskelser og så var enden på visa at den som ble mest overrasket, det var nok meg! Hundetreffet på Frya ble jo som kjent svært så vellykket, bortsett fra en ting – en av lederne fikk ikke en gave som takk for innsatsen. Den tabben skulle vi rette opp i dag og Charlotte fikk endelig sin vase og vinflaske. Tusen takk for innsatsen din på Fryatreffet, Charlotte!Bedre seint enn aldri, er det jo noe som heter ;-) NIHK har bestemt at vi skal lage en ny brosjyre som vi bl.a skal dele ut på Dogs4all. Heldige oss som kjenner Hans Thollef, han har laget en kjempefin brosjyre til oss. Den blir sååååååå fin!!!! :-) :-) Og som en liten takk for det skulle altså han få en liten blomst :-) Ja og så skulle vi begynne med årets Spesialutstilling i NIHK – trodde jeg… Tror du ikke jeg også fikk en like fin blomst? Tusen takk Liv og dere andre, jeg sklal aldri klage mer på at jeg er…!! :-) Og som ikke det var nok, så fikk jeg jammen takk for innsatsen på Frya jeg også? Tusen takk Berit og Hans Thollef! Jeg ble rett og slett litt satt ut jeg.

Men sååå kunne utstillingen begynne. Det var faktisk meldt ganske bra vær i dag, men tror du ikke det pøsregna på morgenkvisten i dag. Å neiiii ikke regn i år også!! Heldigvis så ga det seg og det ble både sol og nesten varmt, jeg ble i hvert fall solbrent. Så været skal vi ikke klage på. Det skulle bare vaskes litt først :-) Jeg skulle vel egentlig jobbe på utstillingen og jeg gjorde jo det, i hvert fall til å begynne med. Holdt sånn noenlunde orden på saker og ting og delte ut nummertlapper i hvert fall. Men så skulle jeg da både selge varer og fotografere. Og det å være to steder på en gang er jo ikke så lett. Og jeg må jo prøve å få tatt noen bilder til neste medlemsblad, så da trakk jeg meg stille tilbake og overlot jeg salget til de andre jeg…. Jeg ble bedt om å ta noen bilder altså. og skal man ta noen så må man jo prøve å ta av alle…. Det ble maaaaaaange bilder :-/ Håper noen av dem ble brukbare i hvert fall. Jeg kommer nok til å legge dem ut sammen med resultatetene.

383

Jeg vil påstå at det var en vellykket utstilling i dag og at de fleste var fornøyde da de dro hjem. Skriveren skrev pent og forståelig, ringsekretæren var en trivelig fyr som holdt orden i sakene og dommeren var perfekt :-) Nå kommer det som egentlig er ganske sjokkerende, vet du – jeg hadde egentlig veldig lyst til å stille i dag, der jeg sto og fulgte med. Eller det gjorde jeg ikke, Vina hadde nemlig ikke en gang kommet inn i ringen tror jeg. Også denne dommeren var nemlig opptatt av riktig hold….. Men jeg må si at utstillinga i dag var trivelig og interessant. Jeg sto nemlig stort sett rett ved siden av dommerteltet og fikk med meg ganske mye av det som ble sagt. Jeg skulle virkelig ønske  jeg hadde hatt ører som fikk med meg alt som ble sagt. Dommeren som dømte heter Hans – Åke Sperne og en av de tre personene som kan mest om Islandsk fårehund og det å få bedømt hunden sin av disse tre må jo være en drøm. Den andre av disse tre skal forresten være dommer neste år :-) Hun som dømte på Biri i fjor er den 3. av disse tre IF-ekspertene Vi fikk vite på forhånd at Hans –Åke var veldig streng, og ikke likte han bjeffing i ringen heller så det var nok flere som var litt skeptiske. Og ja det ble ganske mye blått, til og med både gult og 0. Flott! Syns jeg, det skal være litt variasjon i fargene. Den som fikk 0 fikk det pga av gemyttet i ringen. Og den som fikk gult hadde vodt i bakbeina et sted. Men alle ble nøye bedømt likevel og fikk sin kritikk. Det som vi likte så bra var at han hele tiden forklarte hva som ble sagt i kritikken. Han spurte om du forsto hva han mente. Og han holdt en trivelig tone og kom med råd. Som f eks at du skal ikke innlede en samtale med dommeren. Han kan gjøre det, men ikke du. På spesialen er det jo mange som aldri har stilt før. Han kjente nøye etter både her og der.

260

Fikk du ikke hunden til å stå eller han fikk kjenne på den så sendte han deg ut på en runde og du fikk en ny sjanse. Kort sagt han brukte mye tid på hver hund og ga deg en sjanse til å vise fram hunden.

061

Kanskje hjelper smisking med dommeren?

083

 

116

Han hadde såkalt åpen bedømmelse i slutten av hver klasse og forklarte litt om hvordan en IF skulle se ut. Han poengterte bl.a at dette var hunder som skulle leve på Island, der er det ikke –30 eller + 30 grader, men derimot sånn ca –3 – + 15 grader, masse regn og vind og veldig kaldt vann i elver. Disse forholdene er det en islending skal takle.

Det ble en lang utstillingsdag,men som sagt artig. Så bar det hjem for å bake sjokoladekake og deretter kle på seg masse klær ( som ikke var nok denne gangen heller) for å dra på Limaspillet. Hmm jeg skulle jo ha ryddet opp i penger og papirer jeg har med meg hjem fra utstillingen, legge ut resultatene….I morgen – kveld :-) Nå bør jeg vel komme meg i seng, selv om jeg har mer lyst til oppryddinga og resultatskriving. Det var forresten go’gutten min som ble BIR. Jeg får høre det at det er kun når jeg er på besøk at han hopper opp i sofa’n. Han må jo hilse på meg :-)

I morgen skal jeg på avlseminar der denne dommeren skal lære oss masse om hvordan en islending skal se ut. Jeg gleder meg :-) Enda jeg ikke har noen som helst planer om å bli oppdretter.

19 kommentarer:

  1. Åååh, næmmen Tove; gratulerer så masse med BIR!!! Kjempeflott! Og at du fikk overraskelse overrasker ikke meg, hehe. Du står på som bare det. Er det noen som fortjener en påskjønnelse er det vel deg :-)

    Jeg har kost meg som bare det med å lese og se på alle de flotte bildene dine. Kjenner at jeg har veldig lyst til å være med på treff en gang i verden. Men bare for å se på altså ;-)

    Hilsen fra Irén på nyebloggen

    SvarSlett
  2. For en dag du har hatt!!
    Hvem er go'gutten din,da Tove??? Har du noen på si'??
    Du fortjente helt sikkert både blomster og hederlig omtale, det skinner så tydelig igjennom at du brenner for Islendingene - og du stiller opp for dem med glede.

    Håper du får en deilig søndag :o)

    SvarSlett
  3. eeeh jeg fikk ikke BIR bare for å understreke det, Jeg stilte jo ikke en gang ;-) Go'gutten min er en av bikkjene til lederen i NIHK. Og siden nesten alle styremøter er der og jeg er innom der en del andre ganger så hilser jeg ofte på Noi og han er i følge eier veldig glad i meg, da MÅ han jo være min go'gutt :-)

    NÅ MÅ jeg legge meg!! Jeg skal snart opp igjen. Jeg måtte bare legge ut resultatene først. Bilder kommer en annen dag, morgen kanskje? Og så neste uke får jeg se om jeg husker noe fra ferien fortsatt. Driver fortsatt med å slette bilder derfra.
    God natt.

    SvarSlett
  4. Det ble forresten litt panikk. Noi hadde "innleid" handler. Det gikk jo kjempebra helt til denne handleren ble stående igjen med beste tispe og skulle møte Noi i ringen for å avgjøre hvem av dem som ble BIR. Ikke lett å handle 2 stk samtidig!

    SvarSlett
  5. Gøy å lese Tove!! Skulle ønske jeg var der i år, men var i bryllup i går, så da gikk det ikke i år heller!! DFessuten er Embla litt "tung" i baken fortiden og trivest best hjemme på mammas kne!

    Flott innsats du gjør for islenderene Tove, det er jammen med godt å ha sånne ildsjeler!!

    Interessant å lese om dommeren og hans tanker rundt IF..Og det avls seminaret håper jeg du lager en heftig rapport fra..DER skulle jeg ønsket å vært!!

    SvarSlett
  6. Moro å lese, det må være flaut og stusselig å få 0 pga gemyttet på hunden din. Huff og uff!

    Det må være utrolig lærerikt når man først står overfor en dommer som ønsker at man forstår og som man kan lære av!

    Det er jo gull verdt for oss noviser ;)

    Så ut som en kjempefin dag, godt værgudene spilte på lag!

    SvarSlett
  7. Så koselig at du ble overasket da!!
    Morro på utstillinger hvor dommeren forklarer en del hvordan han/hun vil ha hundene! Ikke bare sitte inne i telte om mumle!!

    Flotte bilder du har tatt!!

    Bra at værgudene spilte på lag med dere!!

    Ha en flott Søndag!!

    SvarSlett
  8. Skal si du er aktiv, hva skulle de forskjellige klubbene gjort uten velvillige frivillige som gjør en innsats og to, klart du fortjener en blomst og TAKK!!!
    Leste et sted at islenderne er av det aktive slaget...så... mor er som Vina?
    Fotograf er du også blitt:o))) bra jobba Tove, flotte bilder!!!

    SvarSlett
  9. Som du kanskje forstår så gikk dette litt fort og midt på natta. Og dermed glemte jeg jo en del av det jeg hadde tenkt jeg skulle skrevet. Men det viktige var at dette var en dommer helt etter min smak. Veldig god kunnskap om rasen, en ekspert ganske enkelt, streng, men holdt samme linje for alle. God hundeforståelse og trivelig fyr :-)Og selv om han er svensk så var han lett og forstå og siden han har norsk kjerring så kan han også ganske godt norsk om det trengs.
    Denne ranglingen i natt resulterte det i en kraftig forsovelse :-( Våknet da jeg skulle vært framme på Harestua. Kan trygt si det ble panikk her da ja!! Men jeg rakk det! Selv om oppmøtetid var kl 9 så begynte ikke seminaret før 9.30 Takk og lov for kort vei, sånn ca 1/2 time :-)

    men nei jeg holder fortsatt fast på at utstilling ikke er noe for meg og Vina skal aldri stilles mer. Vel hvis hun slanker seg drastisk i løpet av vinteren så skla jeg vurdere neste års spesial ;-)

    SvarSlett
  10. For oss var det veldig lærerrikt. En flott dag med mange flotte hunder og mye å lære. Synes det var helt fantstisk at dommeren fortalte hvorfor han dømte som han gjorde.Det gjorde jo at man lærte litt også. Vi var bare innom for litt sosial trening denne gang, da Draumur trenger litt mer på kroppen, både av fett og pels før han er ferdig. Kanskje neste gang.. Men utrolig morsomt å se hvordan det foregår.
    For meg er det første gangen jeg er på hundeutstilling, så det var morsomt. Vi kjøpte den nye kalenderen også, og jammen der var Draumur blitt juli-gutt... Morsomt og uventet.... Bra jobbe for alle dere som arrangerte i helga !!

    SvarSlett
  11. Det høres ut som en flott dommer Tove!!! Det er så greit når de forklarer og holder en hyggelig tone synes jeg. Og åpen bedømming er helt knall!!

    Ikke rart du fikk en påskjønnelse du også! Du står jo på for NIHK!

    Håper du har kommet i gjenge igjen etter en hektisk helg:o)

    SvarSlett
  12. Klart det flotte bildet av Dramur måtte med i kalenderen :-)

    Jeg er nok ikke ferdig med helgen enda nei. En del penger, regninger, tall og papirer som skal ordnes. og så må jeg jo blogge om avlsseminaret :-)

    SvarSlett
  13. Tove, du er så flink med islender-klubben. :)) Tenk om alle gjorde halvparten så mye for klubben sin. :)

    Sånne dommere liker vi. Strenge, reale, rettferdige og hundekjære. Se bare på bilde hvor han har en hund nesten opp i fange. :))))

    SvarSlett
  14. Å, som jeg ønsker at jeg kunne ha vært der....men sånn blei det ikke i år heller. Hadde jobbe-helg....og så blei jeg sjuk i steden..fysj!

    Men det avl-seminaret ønsker jeg meg fyldig rapport fra, Tove, hvis du gidder..på mail???

    Har jo framtidige planer en gang...må bare finne hunden først..hehe..

    Ett spørsmål - kan man stille tisper som er sterilisert? Vet jo at Snorre ikke kan stille siden han er kastrert, da...Bare et tankekors...

    All ære til alle dere flinke sjeler som holder det hele i gang for klubben. Jeg gleder meg til neste treff på Frya, jeg da - for det skal jeg på "okkesom!"

    SvarSlett
  15. Camilla: Berit, Hans Th, Chalrlotte og meg på samme sted i helgen. Gjett hva vi dreiv med mye av tida da? Fabla om Frya-treffet, selvfølgelig ;-) Så JA dit MÅ du!!!!

    Planen var å blogge om seminaret i går, men tror du ikke jeg fikk det så travelt på jobben at det kunne jeg bare glemme. Jeg lengter etter høsten jeg..... men det kommer :-)
    Dimma og utstilling? Det skla jeg sjekke opp.

    God bedring Camilla! Du kan ikke være sjuk nå

    SvarSlett
  16. Nina: ja han var flink med bikkjene og det var mange av dem som la seg på rygg for å få kos isteden for å stå :-) Den som fikk 0 derimot viste antydning til anfall mot andre bikkjer og knurring når han tok i den og det fant han seg ikke i! Men også denne fikk en sjanse,han lot denne gå først sånn at den slapp og stå og hisse seg opp mens den ventet eller stresse opp de andre.


    Denne hunden ble faktisk 2. BHK i fjor, så det sier jo litt om forskjell på dommere, dagsform og handler!

    SvarSlett
  17. Da har jeg fått greie på av Hans at steriliserte tisper kan stilles....;o)

    Håper dere har laget mange gode planer for neste Frya-treff...jeg gleder meg allerede...

    Hva med litt innføring i Freestyle? Skal vi danse..hehe

    SvarSlett
  18. Camilla: Ja jeg fikk samme svar av Liv :-) Hans Th minnet meg forresten om at du og jeg har en avtale om å møtes på ag i Moss 1. mai. Hjeeelp! Er du klar??

    SvarSlett
  19. Ops, det var bra du minnet meg på det....hehe...kan nemlig ikke huske...MEN - det skal være agility-stevne rett borte i gata her til helga - på Borge Ungdomsskole - og da tenkte jeg at jeg skulle ta meg en tur bort for å se....Jeg trener jo ikke agility fast i noen klubb - det blir bare litt ymse trening her hjemme på plen...:-)

    Men vi holder oss til avtalen vi...det er forresten utstilling da, også....Jeg kan være tilskuer..

    SvarSlett