16. mai 2020

Evjuvegen 2



For ganske nøyaktig et år siden var jeg med Nøve da hun skulle merke en gammel nesten gjengrodd setervei i Gulsvik. I tillegg å merke veien la hun også ut 8 cacher. Jeg har lenge tenkt jeg skulle ta en ny tur for å logge dem, men det har blitt med tanken helt til nå på onsdag.

Nøve og jeg møttes som vanlig på Cirkle K før vi satte kursen oppover lia. Det å finne cachene forventet jeg skulle bli enkelt. Det store spørsmålet var om jeg fant veien?
Deler av veien var enkel å finne med tydelig vei andre steder var det ikke antydning til verken sti eller åpen gate. Så da var det bare å se seg rundt for å se etter merkebåndene Nøve hang opp i fjor. Jeg kom meg fram hele veien der jeg gikk først for å teste ut merkingen.
Nøve gikk bak og hang opp enda flere merkebånd.
Dette er en fin tur der idyllene ligger på rekke og rad
og så kan du plusse på med utsikt til snødekte (på denne tiden av året) fjell.
 Denne gang var også Barfi med, husker ikke hvorfor hun ikke var med i fjor.

Lundehund på stein, Tølle har en god læremester i Tassen.
Svartlitjernan
Været vekslet mellom skyet
og full sol. Da merket vi godt at det er sola som varmer nå om dagen.
En av de siste snøflekkene. Ved Svartlitjernan
Med så mange fine plasser så må det jo bli mange pauser på turen.

Sørbøltjernet


Tølle er en god gutt som vil bli venn med alle.


Framme ved Fellebekkvegen er bare å konstatere at det fortsatt er lenge til det blir noen fjelltur. Vi snudde og gikk den samme veien tilbake. Vanligvis syns jeg det er kjedelig å gå sånn fram og tilbake samme vei, men denne turen er så fin at jeg syns det er helt greit. 

Foto: Inger Synøve Natten
Men selv jeg får problemer når det er 3 naturlige pauseplasser x 2 på en tur som er 9 km totalt. Ikke engang jeg har med nok niste til å pause 6 ganger på denne turen :) Men fotostopp må det jo bli, selv om akkurat samme bilde kanskje ble tatt for litt siden. 
Men 3 pauser går fint for det er nok vann til 3 kopper te på termosen min :)

Lundehund på stein må bare dokumenteres, igjen og igjen ;) 

Lomtjernet

Lomtjernet fra den andre kanten.


Så var turen ved veis ende og vi var tilbake ved Trommald-elva med utsikt ned til Krøderen.
For å avslutte en fin dag og tur + 8 nye smilefjes på cachekartet så ble det en is nede på Cirkel K før vi kjørte hver vår vei.











1 kommentar:

  1. Yndlingsturen min om våren med yndlings-turkameratene mine :) Det kan ikke bli bedre!

    SvarSlett